Statystyki
- Odwiedziny: 2037015
- Do końca roku: 278 dni
- Do wakacji: 85 dni
Projekt przedsięwzięcia „Cała Polska czyta dzieciom i my też”
Głośne czytanie to doskonały sposób okazania dziecku miłości (…). Czytając dziecku zaspokajamy wszystkiego jego potrzeby emocjonalne – psychiczne, umysłowe i moralne – dając mu wiarę w siebie oraz narzędzie sukcesu na całe życie.
(Na podstawie książki Rossa Lampbella „Sztuka
zrozumienia czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko”)
Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza. Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie. Kto nie czyta, nie nadąża za zmianami we współczesnym świecie, ponieważ ciągle lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu. Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych. Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
· buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
· zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
· rozwija język, pamięć i wyobraźnię
· uczy myślenia, poprawia koncentrację
· wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
· poszerza wiedzę ogólną
· ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
· uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
· kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń. Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dzieciom. Pragnąc rozbudzić ten nawyk w naszych dzieciach zorganizowałyśmy w naszym przedszkolu akcję pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom i my też”.
CELE I STRATEGIA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Cele:
1. Budowanie mocnych więzi emocjonalnych między dorosłym a dzieckiem.
2. Stymulowanie emocjonalnego rozwoju dziecka.
3. Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni dziecka.
4. Ćwiczenie koncentracji.
5. Poszerzanie zasobów ogólnej wiedzy dziecka.
6. Przeciwdziałanie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
7. Kształtowanie nawyku czytania.
8. Uświadomienie rodzicom roli głośnego czytania w prawidłowym rozwoju dziecka.
Strategia przedsięwzięcia:
Aktywny udział przedszkolaków w przedsięwzięciu „Cała polska czyta dzieciom” poprzez realizację zaplanowanych działań:
- Zbiórkę oraz zakup książek w celu uzupełnienia „Kącika książki”.
- Systematyczne wzbogacanie „Kącika książki” o nowe pozycje.
- Szanowanie przedszkolnego księgozbioru.
- Naukę prawidłowego posługiwania się książką.
- Zapoznanie z celem akcji rodziców przedszkolaków oraz innych zainteresowanych osób.
- Zorganizowanie gazetki ściennej dotyczącej przedsięwzięcia.
- Codzienne 15-20 minutowe czytanie książek przedszkolakom.
- Słuchanie czytanych książek przez zaproszonych gości.
- Prezentacji ulubionych książek przez rodziców oraz uczniów Zespołu Szkół
w Witkowicach.
- Współpracę z biblioteką w Zespole Szkół w Witkowicach.
- Konkursy dotyczące znajomości książek.
- Inscenizację wiersza Jana Brzechwy „Rzepka”.
- Wernisaż prac plastycznych dotyczących czytanych książek.
SPOSOBY REALIZACJI I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Sposoby realizacji:
Wykorzystanie różnorodnych form prezentacji:
- rozmowa,
- głośne czytanie,
- wykonanie przez dzieci prac plastycznych,
- udział dzieci w konkursach,
- pedagogizacja rodziców,
- zbiórka i zakup książek,
- wystawka prac dzieci.
Tytuły rekomendowane przez Fundację ABCXXI- „Cała Polska czyta dzieciom” - złota lista:
M. Bogdanowicz (opracowanie) – „Rymowanki, przytulanki”
J. Brzechwa – „Wiersze i bajki”
J. Czapek – „Opowieści o piesku i kotce”
K. Czapek – „Daszeńka”
G. Delahaye - seria o „Martynce”
D. Gellner – „Bajeczki”
Cz. Janczarski – „Miś Uszatek” , „Wędrówki Misia Uszatka”
A. Lindgren – „Lotta z ulicy Awanturników”, „Ja też chcę mieć rodzeństwo”
H. Łochocka – „O wróbelku Elemelku”
S. McBratney – „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”
N. Most, A. Rudolph – „Wszystko moje” , „Co wolno, a czego nie wolno”
B. Ostrowicka – „Lulaki”, „Pan czekoladka i przedszkole”
J. Tuwim – „Wiersze dla dzieci”
H. Ch. Andersen – „Brzydkie kaczątko”
W. Chotomska – „Wiersze”, „Pięciopsiaczki”
C. Collodi – „Pinokio”
V. Ctvrrtek – „O gajowym Chrobotku”, „Bajki z mchu i paproci”
D. Inkiow – „Ja i moja siostra Klara”
A. Lindgren - seria o „Pipi Pończoszarce”, „Emil ze Smolandii”
H. Lofting - seria o „Doktorze Dolittle”
K. Makuszyński – „Przygody Koziołka Matołka”
M. Musierowicz – „Znajomi z zerówki”
A. A. Milne – „Kubuś Puchatek”, „Chatka Puchatka”
Z. Rogoszówna – „Dzieci Pana Majstra”
K. Siesicka – „Idzie Jaś”
M. Strzałkowska – „Wierszyki łamiące języki”
D. Wawiłow – „Wiersze”