Przedszkole w Rzerzęczycach

Rzerzęczyce

ul. Skrzydlowska 98

42-270 Kłomnice

Tel: (34) 328-12-45

Cała Polska czyta dzieciom... i my też

 Projekt przedsięwzięcia „Cała Polska czyta dzieciom i my też”

 

 

    Głośne czytanie to doskonały sposób okazania dziecku miłości (…). Czytając dziecku zaspokajamy wszystkiego jego potrzeby emocjonalne – psychiczne, umysłowe i moralne – dając mu wiarę w siebie oraz narzędzie sukcesu na całe życie.

 

 

                                                                              (Na podstawie książki Rossa Lampbella „Sztuka

                                                                                           zrozumienia czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko”)

 

     Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza. Kluczem do wiedzy                   i sprawności umysłu jest czytanie. Kto nie czyta, nie nadąża za zmianami we współczesnym świecie, ponieważ ciągle lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu. Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych. Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

·        buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem

·        zapewnia emocjonalny rozwój dziecka

·        rozwija język, pamięć i wyobraźnię

·        uczy myślenia, poprawia koncentrację

·        wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka

·        poszerza wiedzę ogólną

·        ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

·        uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu

·        kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

 

     Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń. Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dzieciom. Pragnąc rozbudzić ten nawyk w naszych dzieciach zorganizowałyśmy w naszym przedszkolu akcję pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom i my też”.

 

CELE I STRATEGIA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Cele:

1.     Budowanie mocnych więzi emocjonalnych między dorosłym a dzieckiem.

2.     Stymulowanie emocjonalnego rozwoju dziecka.

3.     Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni dziecka.

4.     Ćwiczenie koncentracji.

5.     Poszerzanie zasobów ogólnej wiedzy dziecka.

6.     Przeciwdziałanie uzależnieniu od telewizji i komputerów.

7.     Kształtowanie nawyku czytania.

8.     Uświadomienie rodzicom roli głośnego czytania w prawidłowym rozwoju dziecka.  

 

Strategia przedsięwzięcia:

 

      Aktywny udział przedszkolaków w przedsięwzięciu „Cała polska czyta dzieciom” poprzez realizację zaplanowanych działań:

- Zbiórkę oraz  zakup książek w celu uzupełnienia „Kącika książki”.

- Systematyczne wzbogacanie „Kącika książki” o nowe pozycje.

- Szanowanie przedszkolnego księgozbioru.

- Naukę prawidłowego posługiwania się książką.

- Zapoznanie z celem akcji rodziców przedszkolaków oraz innych zainteresowanych  osób.

- Zorganizowanie gazetki ściennej dotyczącej przedsięwzięcia.

- Codzienne 15-20 minutowe czytanie książek przedszkolakom.

- Słuchanie czytanych książek przez zaproszonych gości.

 - Prezentacji   ulubionych    książek    przez    rodziców    oraz   uczniów    Zespołu    Szkół

   w Witkowicach.

- Współpracę z biblioteką w Zespole Szkół w Witkowicach.

- Konkursy dotyczące znajomości książek.

- Inscenizację wiersza Jana Brzechwy „Rzepka”.

- Wernisaż prac plastycznych dotyczących czytanych książek.

 

 

SPOSOBY REALIZACJI I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

Sposoby realizacji:

Wykorzystanie różnorodnych form prezentacji:

- rozmowa,

- głośne czytanie,

- wykonanie przez dzieci prac plastycznych,

- udział dzieci w konkursach,

- pedagogizacja rodziców,

- zbiórka i zakup książek,

- wystawka prac dzieci.

 

Tytuły rekomendowane przez Fundację ABCXXI- „Cała Polska czyta dzieciom” - złota  lista:

       M. Bogdanowicz (opracowanie) – „Rymowanki, przytulanki”

       J. Brzechwa – „Wiersze i bajki”

       J. Czapek – „Opowieści o piesku i kotce”

       K. Czapek – „Daszeńka”

        G. Delahaye - seria o „Martynce”

        D. Gellner – „Bajeczki”

       Cz. Janczarski – „Miś Uszatek” , „Wędrówki Misia Uszatka”

        A. Lindgren – „Lotta z ulicy Awanturników”, „Ja też chcę mieć rodzeństwo”

        H. Łochocka – „O wróbelku Elemelku”

       S. McBratney – „Nawet nie wiesz, jak bardzo  Cię kocham”

       N. Most, A. Rudolph – „Wszystko moje” , „Co wolno, a czego nie wolno”

       B. Ostrowicka – „Lulaki”, „Pan czekoladka i przedszkole”

        J. Tuwim – „Wiersze dla dzieci”

        H. Ch. Andersen – „Brzydkie kaczątko”

       W. Chotomska – „Wiersze”, „Pięciopsiaczki”

       C. Collodi – „Pinokio”

       V. Ctvrrtek – „O gajowym Chrobotku”, „Bajki z mchu i paproci”

       D. Inkiow – „Ja i moja siostra Klara”

       A. Lindgren - seria o „Pipi Pończoszarce”, „Emil ze Smolandii”

       H. Lofting - seria o „Doktorze Dolittle”

       K. Makuszyński – „Przygody Koziołka Matołka”

       M. Musierowicz – „Znajomi z zerówki”

       A. A. Milne – „Kubuś Puchatek”, „Chatka Puchatka”

       Z. Rogoszówna – „Dzieci Pana Majstra”

       K. Siesicka – „Idzie Jaś”

       M. Strzałkowska – „Wierszyki łamiące języki”

       D. Wawiłow – „Wiersze”